Pelatihan Metode Jarimatika sebagai Alternatif dalam Pembelajaran Matematika SD

  • Harfin Lanya Universitas Madura
  • Septi Dariyatul Aini Universitas Madura
  • Sri Irawati Universitas Madura
Keywords: Alternative, Arithmetic, Jarimatika

Abstract

JARIMATIKA METHOD TRAINING AS ALTERNATIVE IN ELEMENTARY MATHEMATICS LEARNING.
This activity is motivated because of the tendency of the teacher to force students to memorize by looking upward in conveying the concepts of number operations, especially multiplication and division. This can cause students to become bored and result in low math grades. Therefore, we intend to provide training in fingerprinting methods to class teachers at SDN Jambringin II Proppo as an alternative in teaching arithmetic arithmetic operations (addition, subtraction, multiplication, and distribution). The implementation phase of this activity begins with identifying the problem; selection of various learning methods that are suitable for overcoming problems; choosing the Jarimatika method as an alternative; material creation (PPT, handouts and audio-visual video); implementation of activities (training and assistance); and evaluation. The results of this dedication activity are: 1) the teacher gives a positive response to this activity and feels helped to teach arithmetic techniques, especially on multiplication material; 2) the teacher can apply the results of the Jarimatika training to students in the class appropriately.

References

Asih, N. M. (2009). Penerapan metode jarimatika untuk meningkatkan pemahaman konsep penjumlahan dan pengurangan pada siswa kelas 1 dan 2 SDN 6 Sesetan, Denpasar Selatan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP), 16(1), 1-8.

Hamdunah., Fitri, D. Y., & Cesaria, A. Pelatihan jarimatika perkalian bagi guru-guru di SDN 02 Lubuk Buaya. Lemma, 1(1), 20-25.

Husna, A. (2018). Pelatihan Penggunaan metode jarimatika untuk menanamkan konsep cara mudah menghitung perkalian pada siswa Sekolah Dasar RW. 01 Kelurahan Kibing. Minda Baharu, 1(1), 19-24.

Krisdiana, I., Apriandi, D., & Setiansyah, R. K. (2014). Analisis kesulitan yang dihadapi oleh guru dan peserta didik sekolah menengah pertama dalam implementasi Kurikulum 2013 pada mata pelajaran matematika (studi kasus eks-karesidenan Madiun). JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 3(1), 17-26.

Nasution, T. K., & Surya, E. (2015). Penerapan teknik jarimatika dalam upaya meningkatkan kemampuan operasi hitung perkalian bilangan. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 239-272.

Wulandari, C. (2013). Pembelajaran berhitung penjumlahan dengan jarimatika. BIOMA: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan MIPA, 8(1), 1-11.

Wulandari, P. S. (2008). Jarimatika perkalian. Jakarta: Kawan Pustaka.

Wulandari, P. S. (2009). Jarimatika. Jakarta: Kawan Pustaka.

Zayanti, D. A. (2013). Pelatihan berhitung dengan jarimatika untuk guru-guru sekolah dasar di Inderalaya. Jurnal Pengabdian Sriwijaya, 1(1), 25-28.

Zayyadi, M., Lanya, H., & Irawati, S. (2019). Geogebra dan maple sebagai media pembelajaran matematika untuk meningkatkan kualitas guru matematika. Abdimas Dewantara, 2(1), 53-61.

Published
2020-05-19
How to Cite
Lanya, H., Aini, S., & Irawati, S. (2020). Pelatihan Metode Jarimatika sebagai Alternatif dalam Pembelajaran Matematika SD. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(2), 390-398. https://doi.org/10.30653/002.202052.293
Section
Articles